dimarts, 27 de gener de 2009

Vincent




Els bojos obren els camins que més tard recorren els savis
Don McLean. Gaudiu-lo.


6 comentaris:

  1. L'altre dia em va arribar aquesta historieta per email. Crec que pot anar segons com relacionada amb la frase aquesta de Don McLean. En qualsevol cas, us pot fer pensar una mica sobre la percepció de l'art, tant individual com col·lectiva. Si us animeu a fer-me debat us donaré la meva opinió...


    UNA HISTORIA REAL SOBRE LA PERCEPCION DE LA BELLEZA


    Un hombre se sentó en una estación del metro en Washington y comenzó a tocar el violín, en una fría mañana de enero. Durante los siguientes 45 minutos, interpretó seis obras de Bach. Durante el mismo tiempo, se calcula que pasaron por esa estación algo más de mil personas, casi todas camino a sus trabajos.

    Transcurrieron tres minutos hasta que alguien se detuvo ante el músico. Un hombre de mediana edad alteró por un segundo su paso y advirtió que había una persona tocando música.

    Un minuto más tarde, el violinista recibió su primera donación: una mujer arrojó un dólar en la lata y continuó su marcha.

    Algunos minutos más tarde, alguien se apoyó contra la pared a escuchar, pero enseguida miró su reloj y retomó su camino.

    Quien más atención prestó fue un niño de 3 años. Su madre tiraba del brazo, apurada, pero el niño se plantó ante el músico. Cuando su madre logró arrancarlo del lugar, el niño continuó volteando su cabeza para mirar al artista. Esto se repitió con otros niños. Todos los padres, sin excepción, los forzaron a seguir la marcha.

    En los tres cuartos de hora que el músico tocó, sólo siete personas se detuvieron y otras veinte dieron dinero, sin interrumpir su camino. El violinista recaudó 32 dólares. Cuando terminó de tocar y se hizo si lencio, nadie pareció advertirlo. No hubo aplausos, ni reconocimientos.

    Nadie lo sabía, pero ese violinista era Joshua Bell, uno de los mejores músicos del mundo, que estaba tocando las obras más complejas que se escribieron alguna vez, en un violín tasado en 3.5 millones de dólares. Dos días antes de su actuación en el metro, Bell colmó un teatro en Boston, con localidades que promediaban los 100 dólares.

    Esta es una historia real. La actuación de Joshua Bell de incógnito en el metro fue organizada por el diario The Washington Post como parte de un experimento social sobre la percepción, el gusto y las prioridades de las personas. La consigna era: en un ambiente banal y a una hora inconveniente, ¿percibimos la belleza? ¿Nos detenemos a apreciarla? ¿Reconocemos el talento en un contexto inesperado?

    Una de las conclusiones de esta experiencia, podría ser la siguiente: Si no tenemos un instante para detenernos a escuchar a uno de los mejores músicos interpretar la mejor música escrita, ¿qué otras cosas nos estaremos perdiendo? Juzguen ustedes.

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  2. Hom es creu que tota la cultura és per tothom. Però ningú creu que totes les matemàtiques són per tothom? I en què es basa la gent per pensar-ho així?

    Per mi és molt difícil diferenciar un violinista virtuós d'un que no ho sigui tant. I per tant, suposo que a cadascú amb el seu nivell, no? Segurament cap dels que va passar per allà l'andemà anava a escoltar-lo. I si és així, era un més dels que paguen per no res.

    Sovint hi fa més l'opinió pública que l'autèntica bellesa. Què en penses d'això?

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  3. Ho veig pràcticament com tu!
    Molts cops, no disposem del criteri suficient per decidir què és extraordinari i què no, i simplement acceptem el que ens diu la societat. El punt trist, però, és que massa sovint no fem ni l'intent de decidir si algo ho és o no. Com dius tu, el cas més patètic és el dels que al metro passen de llarg i el dia abans l'han anat a sentir a primera fila pagant un ull de la cara...

    En qualsevol cas, com en tantes altres coses, la mare societat mana...

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  4. Cliqueu i gaudiu!

    http://www.artgallery.lu/digitalart/women_in_art.html

    I l'opinió pública que digui el que vulgui oi?

    Prefereixo una estona de música el metro, el minut de vídeo d'en Vincent o la contemplació de les flors, que el prestigui d'haver estat al Liceu sense saber què hi sona!

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  5. Certament però, com diu el meu mestre de pintura:
    "Pinta un bon quadre i et moriràs de gana. Pinta un xurro i comunica'l bé, i moriràs de fart!"

    Què hi farem!
    Potser el repte està en saber mirar i escoltar l'obra, i restar cecs i sords als comentaris aliens...?

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  6. Sí, com diferenciem qualitat de gust?

    Seré capaç d'explicar a la meva neboda què és la qualitat, que és millor i què no.

    Però em veig incapaç de poder-li donar una resposta quan em digui "i per què t'agrada?".

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